Dorfromantik Visualizer

Dorfromantik is voor mij een inspirerend puzzelspel vanwege het systeem van hexagonale tegels die logisch aan elkaar moeten worden gekoppeld. Elke tegel heeft zes zijdes met biomes zoals gras, water, bos, graanvelden, dorp of spoor, en door deze correct op elkaar te laten aansluiten ontstaat er een groeiend, logisch landschap.

In mijn eigen applicatie heb ik precies dat mechanisme technisch uitgewerkt. Ik heb een dynamisch hex-grid ontwikkeld waarin elke tegel zes biomes bevat, waarin rotaties mogelijk zijn en waarin geldige plaatsingen automatisch worden berekend. De applicatie toont telkens drie komende tegels, bepaalt waar deze passen en identificeert zelfs de optimale positie door alle mogelijke rotaties en buurtegels te analyseren. Wanneer ik op een geschikte plek klik, wordt de tegel direct geplaatst en schuift de queue door.

In essentie visualiseer ik hiermee de kernlogica van Dorfromantik: het matchen, draaien en plaatsen van tegels binnen een dynamische, schaalbare canvasomgeving.

Technische kenmerken

  • Hexagonale wiskunde (axiale coördinaten en r-even offset mapping) Hexagonale wiskunde
  • Canvas-rendering met dynamische schaal, hertekening en rotatie Canvas rendering
  • Procedurale generatie van tegels met zes biomes Procedurale biomes
  • Logica voor matchende biomes in alle zes richtingen Biome matching
  • Automatische plaatsingssuggesties op basis van matching + rotatie Plaatsingssuggesties
  • Queue van drie tegels vooruit, dynamisch bijgewerkt Tile queue

Demo

Hieronder is de interactieve visualizer te gebruiken: